Home Veiligheid

Veiligheid

Voor onze veiligheid hebben we een reddingsvlot voor 6 personen aan boord.

We hopen er natuurlijk NOOIT gebruik van te maken, maar als het schip "bijna" onder water is verdwenen is het toch prettig dat je ergens anders kunt instappen.

Tevens is er een JOON aan boord voor als er iemand overboord valt. Dat is een staak met een lichtje bovenop en een vlaggetje waarvan de onderkant verzwaard is en dus rechtop blijft staan in het water. Tevens is er een reddingsboei met licht en een lifesling aan boord.

De lifesling is een reddingsboei met een lange drijflijn om iemand weer terug bij de boot te krijgen,(hopen wij!). Zaak blijft om NIET overboord te vallen natuurlijk.

In de kuip zitten 2 "ogen"waar je je bij slecht weer en s'nachts aan kunt vastmaken. Door het gangboord lopen van achter naar voren zowel aan stuurboord als aan bakboord 2 lijnen om je vast te klikken met je lifeline als je naar voren gaat s'nacht of met slecht weer.

Intussen hebben we ook een EPIRB aangeschaft met GPS.Dat is een baken wat kan worden geactiveerd als je bv buiten marifoon bereik bent of een grote oversteek maakt en je in GROTE NOOD verkeerd,door bv brand of een grote lekkage,waardoor mensenlevens op het spel staan.Deze baken zend een signaal naar een satteliet die deze vervolgens weer terugstuurd naar een landstation. Tevens is er natuurlijk  een dsc marifoon die zowel op 1 als op 25 watt kan zenden.

We hebben ook een handheld marifoon Navico Axis 250 GMDSS.

Betty Boop is tevens uitgerust met een SSB (Single Side Band)zend-ontvanger,waar  je over grote afstand met elkaar kunt communiceren en weerberichten en E-mail kunt ontvangen en versturen,ICOM 718.

Ook aan schuim brandblussers en detectoren ontbreekt het niet.Tevens zit er een blusbom bij de motor en generator.Deze worden geactiveerd als er vuur ontstaat, waardoor er een lont wordt ontstoken die tot ontploffing leid waardoor de zuurstof aan de brand wordt onttrokken en er een nevel op het vuur valt.

We hebben sinds kort ook een HYDROVANE WINDVAAN besturing,deze heeft een eigen roer,dat als NOODROER kan worden gebruikt,deze werkt puur op de wind,dus geen stroom nodig en kan onder alle omstandigheden sturen.