Home

Nieuwsflits 12 April Thailand

Satun Shipyard, Thailand.

Hier weer een update van ons, veeeeel te lang geleden, maar er is ook weer veel gebeurd!
Ik zal starten bij het begin verder na onze laatste mail, toen we nog in Kuah Langkawi lagen.

Daar vertrokken we richting Satun om uit het water te gaan, met een tussenstop bij 'hole in the Wall'.
Daar beleefde we een heel bijzonder avontuur! We werden n.l. 'overvallen' door wespen, of in ieder geval iets wat er sterk op lijkt. Wat bleek, ze kwamen op zoet water af, waarvan we altijd een teiltje hebben staan, het waren er honderden, en we moesten naar binnen vluchten. Na 2 dagen hadden we dit pas door. Na dit onverkwikkelijke incident zijn we verder richting Satun gegaan, waar we met hoogwater de rivier op zijn gegaan, en onderweg werden opgewacht door een bootje van de werf, die ons verder de rivier op bracht. Het is hier heel ondiep op sommige plaatsen, vandaar!
We werden aldaar snel uit het water getrokken via een rail, een beetje een oud systeem, maar toch heel degelijk, veilig en snel.

IK zal niet te lang van stof zijn voor wat betreft de PSS shipyard...Vriendelijke mensen, geweldige service, goede kennis, vooral op het gebied van houtwerk, we werden met een auto naar de autoriteiten gebracht, waar Julie, vrouw van de eigenaar ons hielp met de taalbarriere.
2 Weken later zijn we wederom met de auto naar Satun town geweest om ons visa te verlengen tot 3 maanden, allemaal zonder problemen.

Werkzaamheden; je kunt gerust stellen dat we vele malen meer werk hebben laten doen dan gepland.
Veel houtwerk, o.a. de boegspriet is helemaal kaalgezet, geschilderd en slecht stukken eruit gezaagd en nieuwe erin.
3 doorvoeren (brons) eruit gehaald, schoongemaakt en als nieuw terug geplaatst. Startmotor eruit en gereviseerd, (start weer prima, EN elke keer), een nieuwe brandstof leiding en opvoerpomp, vetpot eraf en nieuwe nippel erop.
stootrand alle schroeven eruit ( na 30 jaar) en nieuwe erin, alle bouten uit de chainplates (waar de verstaging aan vast zit) en nieuwe erin die hier werden gemaakt. Deksel bakskist gemaakt, zaten rotte stukken in, nieuwe stuk keukenvloer, was bij de ijskast rot door een oud lek.
Tevens een nieuwe zwemtrap laten maken in RVS, offerte aangevraagd voor schilderen romp, en...uiteindelijk laten doen, hele mooie prijs en 2 keer gespoten met 2 componenten lak van International.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar het is genoeg v.w.b. deze materie.
Wel moet gezegd worden dat we een huisje hebben gehuurd van de werf voor 270 euro in de maand, met airco etc.
Ook konden we elke dag eten bij NOK, de vrouw die de zeg maar kleine kantine / winkel beheerd. Heerlijk eten voor zeer weinig!
Tevens was er ook een kleine winkel waar je verf etc. etc. kon kopen. Tamelijk uitgebreid overigens.

Hier hebben we ook mijn 70ste verjaardag gevierd, eenvoudig maar leuk, vooral met de verlegen werkmensen.

Toen kwam de ommekeer...het water in...alles werkte gelukkig prima na 4 weken, we waren plaatselijk uitgeklaard voor Krabi, (t.o. Phuket) en dus op weg! In Krabi aangekomen op de rivier, gingen we de andere dag richting havenmeester, als je in het land zelf vaart, moet je je in elke nieuwe provicie bij de havenmeester melden.
We wisten dat er veranderingen op komst waren, maar dat was op het moment van vertrek niet van toepassing.
Ha...had je gedacht, onderweg was Krabi in de lockdown modus gegaan, we werden na bijna een uur discussie vriendelijk verzocht onmiddellijk terug te keren naar Satun. Dit hebben we ook gedaan, je wilt hier absoluut geen gedonder met autoriteiten, dus...op weg naar de SATUN provincie! Zelfs een nacht doorgevaren omdat we samen met een zeiler uit Australié waren vertrokken, die naar later bleek erg te houden van horror story's en liegen als een tweede vaardigheid zag. Een klein weekje op het mooie eiland Tarutao gelegen, provincie Satun.
Toen hebben we toch het besluit genomen om maar meteen weer terug te gaan naar de werf, en via de werf een verlenging te vragen bij de Customs, waar ons formulier aangaf op 24 april verlopen te zijn.
Daar ging ook bijna meteen een lockdown in, pfffff!
Via de werf papieren gecopieerd van de customs, en die zorgen dat het op de juiste plaats terecht komt, ze willen n.l. NIEMAND zien i.v.m. het virus. Er werd ons medegedeeld hier zeker 40 dagen te blijven, nou ja, niks aan te doen!
Hier hebben we tenminste internet, kunnen we wat boodschappen doen, EN is ons alweer een auto aangeboden om boodschappen te doen bij b.v. MAKRO.

Maar...'in life and in dreams, nothing is wat it seems'. We gingen dus langszij van die zelfde leugenaar op de rivier, hadden springtij, dus...platgedrukte fenders etc. er lag daarnaast een stalen boot van een Amsterdammer met een heeeel grote bek, en ja...de misere is compleet!
Wij werden door die lul aan boord van ONS schip even beschuldigd van het een en ander, na een paar uur bezig te zijn geweest om van alles en nog wat uit te brengen, maar HIJ wilde ons gwoon weg hebben, waar we ons, gezien de sterke stroom ook wel wat bij konden voorstellen, niemand wil z,n boot laten beschadigen.
Het onderkruipseltje waar we naast lagen doet alleen aan discussies als we er niet zijn, duidelijk dus!

Amsterdammer snel bekent gemaakt met het feit dat ik zijn grote bek NIET tolereer op ONZE boot, waarmee de man gewoon doorging en verder de boot op kwam, ja...alles heeft zijn grenzen! Via zijn lelijke smoelwerk duidelijk gemaakt dat we dit dus niet tolereren en de man via enige aandrang duidelijk gemaakt op te rotten.
Hij had het nog over touwen doorsnijden, maar van de absurde gedachte konden we hem toch afbrengen.
Vervelende situatie natuurlijk, maar alles heeft zijn grenzen, de enige partij waarvoor ik me een beetje schaamde voor mijn toch fanatieke gedrag, is Marianne, die moest het allemaal aanzien en horen, NIET leuk, ondanks dat ze me al bijna 50 jaar kent.

We liggen nu vlakbij voor anker, sinds vanmorgen zijn we er samen in geslaagd om een paar lijnen naar de kant te brengen wat erg moeilijk is met de sterke stromingen, denken nu goed te liggen, maar je weet het nooit! Zal nog wel een paar maandjes duren, is niet zomaar over!

Nou beste mensen, geniet-blijf gezond, en ook hier komt weer een einde, je zult zeker heel erg blij zijn als je het meemaakt.

'Lachen is balsum voor de beproefde, de beste verdediging tegen wanhoop, het enige geneesmiddel tegen melancholie'.