Home

Nieuwsflits 9 Juli Terangganu

Oostkust West Maleisié, positie 05*20.317 N 103*9.010 E

Ja, terug in Maleisié, na zware tocht en opgeblazen voorzeil in squal met 40 kn. wind.

Het plan was om na Anmanbas naar Borneo te zeilen en door naar de Filipijnen. Misschien met tussenstop bij de Natuna eilanden, maar dat lag aan de wind.

Onderweg werden we helaas s'nachts getroffen door een zware squal, die binnen 3 seconden van rustig varen met 7-9 kn. wind veranderde in 40 knopen! Marianne lag op dat moment te rusten, alle zeilen stonden erop, tegelijk begon het zo hard te regenen dat het leek op een wolkbreuk op steroíden, en ik geen kans meer kreeg om bijtijds te reven.
Wel voor elkaar gekregen 2 reven in het grootzeil te doen terwijl we bijna plat op het water lagen in de stikdonkere nacht. Marianne vlug de giek losser gezet zodat helling minder werd, maar voor het voorzeil was het te laat!

Diverse stukken zeil waren om de furler gedraaid zodat we niet meer dan de helft konden in-uitrollen.
Koers gezet naar de Natuna eilanden en daar met de volgende sqail aangekomen met 30 kn. wind.
Als het GELUK met de DOMME is, moet wij wel uitzonderlijk intelligent zijn!

Eindelijk tussen het koraal door naar de ankerplaats gegaan, alles op 2 reven in het grootzeil en alleen de boomfok en toch met een snelheid van meer dan 8 kn.
Aangezien we voor een enorme berg voor anker lagen, werd de wind soms verdubbeld...(valwinden), NIET te geloven zo hard.

Op de 3e dag was het 's-morgens even 'iets' minder, en kon ik Marianne de mast intrekken, helemaal naar de top, waar ze zich met een band vastmaakte aan de rolfok...ik haar langzaam naar beneden liet zakken tot ze op de hoogte was van het vastzittende zeil, de SUNCOVER zat er overheen gedraaid!
Alles losgeknipt, weer naar boven gelierd en weer laten zakken...SUPER WOMEN, neen, ik heb haar NIET verplicht, want dan gaat ze helemaal niet meer, ha.

Nog NIET beneden begon de wind weer aan te trekken naar 20-30 kn. pffff!

2 dagen later, 's-amorgens om 0600 uur was het weer even rustig en hebben we vlug het hele voorzeil uit kunnen draaien en verwijderen. Meteen daarna het kleine reserve voorzeil aangeslagen, weer net op tijd gelukkig.

We hebben tijdens deze minder plezierige ervaring besloten om niet verder te gaan maar om te keren naar Maleisié.
We zijn niet bepaald bang uitgevallen, weten dat dit soort dingen kunnen gebeuren, hadden overigens nooit rekening gehouden met het wel erg slechte weer in deze omgeving, b.v. bij de Anambas eilanden hebben we van de 5 weken 4 weken regen en zware bewolking gehad! Dus besloten we naar Terengganu te gaan en daar de wat noordelijker gelegen eilanden zoals RENDANG en de KECIL te bezoeken. Het is hier prachtig weer, matige wind, geen squalls en bijna GEEN regen.

Maar, daar waren we natuurlijk nog niet, eerst weerberichten bekeken, (gelukkig nog internet voor Indonesié) en besloten om op 25 Juni te vertrekken met zuidelijke winden....mooi NIET dus!
Wind bleek ZW-W te zijn, stroom zette ons ook de verkeerde richting uit en....hoog aan de wind dus, tussen heel erg veel boorplatforms, grote schepen, die overigens allemaal keurig uitweken, diverse visserboten, EN...SQUAlls, wouw!
We hebben de eerste 250 mijl heel langzaam gezeild, 2-4 kn. De laatste 100 mijl waren prima en snel.

We hebben 2 dagen in het geheel NIET geslapen, waarschijnlijk door adreneline EN door totale uitval navigatie apparatuur en dus ook de autopilot, natuurlijk midden in een stikdonkere nacht, maar...we zijn veilig aangekomen in Maleisié op 28 juni.

We zijn wel ontsnapt aan een aanvaring met een Vietnamese of Chinese visserboot, die kwam op klaarlichte dag n.l. recht op ons af met z,n maat, (een andere grote boot) terwijl wij de volle zeilen hadden opstaan.
Ze stuurde beide nog een beetje bij toen wij de koers veranderde, maar vooral OP onze neus! Wij moesten 90 graden omgaan om aanvaring te voorkomen, wat een tiefesleiers, dat CONFUCIUS ze op kort termijn een algehele voedsel vergiftiging mogen bezorgen die ze fataal word!

Hier liggen we achter een nieuwe pier zéér beschut. We liggen vóór de nieuwe brug, die niet open gaat!
Met de dingy naar het ferrie pontoon, 1 mijl verderop om naar de 'stad 'te gaan, waar je alles weer kunt krijgen.
Was gedaan, gasfles gevuld, ingeklaard, etc etc.
Hebben na 1 week eindelijk weer was rust gekregen en het weer is goed.
Terengganu is een historisch stadje, met een Chinatown, en alles wat je maar nodig hebt, vooral lekker eten voor weinig, ha.

Morgen gaan we door (32 mijl noord) naar RENDANG en KECIL eilanden met veel schildpadden etc. en mooi koraal.
We mogen weer blijven tot eind September, en zien dan wel weer verder.
Eind van het jaar, +- november, weer terug naar Tioman-Singapore-Malakka straat etc.

Nou beste mensen, het ga jullie goed, je bent weer op de hoogte, en we wensen jullie een mooie zomer toe.

groetjes.

'Slechts de zeeman die het water vreest, overwint de oceaan '.

 
Main Menu