Home Nieuws Wereldreis 2011 September 2011 19 September

Nieuwsflits 31 Maart Pengelih

Zondag 31 maart,  Positie 1*22.310N 104*5.312E


Na een pittige tocht vanaf Pangkor naar Singapore, zijn we eergisteravond aangekomen in TG Pengelih, de oostkant van Singapore, in het district Johar Bharu, een district wat onder Maleisié valt. Hier hebben we ook 'Domestic' ingeklaard, hetgeen wil zeggen BINNEN het land naar een andere plaats. Erg vriendelijke officials en snel klaar.


We liggen er nog steeds voor anker omdat we morgen even terug moeten komen.
Daarna gaan we de rivier op 20 mijl verder naar Senibong marina, noordkant van Singapore


Maar eerst even het verblijf in Pangkor i.v.m. de werkzaamheden aan ankerlier en autopilot.
Nou, daar kunnen we kort over zijn, die doen het WEER! Ankerlier er compleet afgehaald, opengemaakt, kabels los en meegenomen door Zaman, z,n vrouw en zoon, allemaal mechanics zoals ze dat hier noemen. Wij hebben er ook de autopilot unit uitgehaald en eveneens aan hun meegegeven.
Nieuwe pakkingen door hun besteld, en na 5 dagen zat alles er weer op, en hebben wij de autopilot weer terug in gebouwd. Alles werkt tot nu toe goed gelukkig, wat een genot om op een knopje te drukken en het anker komt omhoog! Binnenin zat er ook een draadje los EN was de oliekering kapot. Olie liep er zo uit toen we de kap eraf haalde.
Ook hebben deze mensen kans gezien om de lekkende motorslang te vervangen, was een beetje complex, maar toch gelukt. Dit zijn werkelijk mensen die trots zijn op hun werk, en dit ook met een professionele instelling doen voor een prijs die niet valt te vergelijken met Thailand, nog in geen 1000 jaar! Wij zijn er blij mee.
Ze hebben ook nog 2 ( reserve ) voorfilters kunnen maken voor de diesel (motor), en daar wilden ze geen geld voor hebben. ( dat hebben ze dan ook NIET gekregen, ha).
Toen we na 2 weken klaar waren met alles, nieuwe filters etc. en weer boodschappen doen, zijn we voor anker gegaan bij het eiland Pangkor Laut, schoon water, zodat we het OW schip en de LOG weer vrij konden maken van vuil.
Hier zaten we te dubben over de vrij lange en vervelende tocht richting Singapore, dagtochten (erg lang) of een nachtje doorgaan, (veel vissers etc.). Op een gegeven moment zaten we in de kuip en kwam er een lekkere bries uit de goede richting. Dus even (wederom) het weer bekeken, en...gaan met die banaan, s'middags om 1430 uur vertrokken en tot port Klang gezeild, NIET gek! Vrij weinig last gehad van vissers EN gelukkig niet in netten verzeild geraakt.
Toen de wind wat minder werd, motor zeilend naar port Dickinson gegaan en daar bij McDonald voor anker. Een beetje vervelende wind, maar redelijk beschut. We werden volgens Marianne nog wel opgeroepen, maar IK heb niks gehoord.
De volgende dag ankerop, nu richting Melaka. Eerste plan was om naar een eiland te gaan (8nm verder), maar....onze drukmeter van de motorolie was weggevallen, dus....inlichtingen inwinnen....een week daarvoor hebben we olie en filter vervangen. Volgens Kees, die erg thuis is in motor problemen, kon de oorzaak ook liggen op het oliefilter...geen goede doorstroming,....dus filter vervangen....EN olie! Die moesten we dus in Melaka gaan halen.
Koers verlegd en naar de 'marina ' voor anker gegaan, zeer ondiep maar het ging. Olie gehaald, (7ltr) en vervangen evenals het oliefilter. Resultaat hetzelfde, maar...bij draaien motor spetterde er wel olie uit de vuldop, dus misschien geen kapotte oliepomp. Bovendien hadden we al heel wat uurtjes op de motor gevaren tot HIER toe, wat zou betekenen dat ALS de pomp NIET zou werken, de motor zou vastdraaien (neem IK aan).
Nou ja, alles bij elkaar spannend en voor MIJ, k.t ZONDER peren! In ieder geval Kees, bedankt voor je waardevolle info.
Ook hadden we veel water in de bilge, we weten nu hoe dit komt....lek deksel impellor huis. Is een paar maanden geleden vervangen door ander deksel, en we denken dat het daar lekt. We zien er water uitkomen, maar...dat loopt van hoog naar laag, dus...is het het deksel of komt het ergens anders uit de pomp????
Dat is dus de reden om naar Senibong marina te gaan in de hoop dat daar een monteur is. Heb ik wel om gevraagd, maar....geen antwoord op DIE vraag gekregen...spannend!
Ik wilde nog 'graag' een kleine uiteenzetting geven over de trip WEST-OOST Singapore.....een uitdaging!
ROTTERDAM is volgens ons een kinderspeelplaats vergeleken met Singapore, wij vonden het vreselijk.
Je moet je n.l. houden aan de rand van de shipping lane, terwijl een kleine afwijking je meteen aan de Singapore kant zet, waar ze met politieboten constant rondvaren om te kijken OF je niet over de lijn gaat, we werden b.v. overal gevolgd, niet te geloven!
Dan krijg je tegenliggers die 1000 keer zo groot zijn in tegenover gestelde richting OOK aan die rand. Dus je moet uitwijken, maar waar naartoe? Dan zijn er tientallen die ankerop gaan en OOK jouw richting uit komen EN diverse schepen die van de shipping lane komen en ook willen ankeren, en dus OOK jouw richting heenkomen, ja inderdaad...'hoort er allemaal bij '. Voor een amateur...very scary.
Voeg daar een squall toe met genoeg wind om je leuter uit je broek te laten waaien en donder en bliksem, zoveel regen dat het zicht 0 is, en...het lijkt dan op een scene van Stephen King.
Zo beste mensen, we hopen dat jullie weer erg zullen genieten van dit verslag.
Overigens....onze' nieuwe ' site is in the making, Jimmy werkt er hard aan, dus..afwachten en thee drinken, ha.
'Er zijn 3 soorten mensen; Mensen die dood zijn, mensen die leven en mensen die varen'.
PLATO.

 

 

.

 

 
Main Menu