Nieuwsflits 18 Aug Pangkor Marina
..... nog steeds Pangkor Marina aan de steiger.
Weer even geleden, maar dan komt er ook wat....'Fasten your seatbelts'.
Ja, inderdaad, nog aan de steiger en pas volgende week donderdag uit het water.
Hier is geen sprake meer van een 'overhaul' maar van een totale renovatie.
Motorsteunen werden vakkundig verwijderd en herplaatst. Zaak was wel om dynamo en impellor huis eerst te verwijderen, zodat het wat 'gemakkelijker' zou gaan. Nou ja, je verwijderd iets en....hé, kijk daar, ziet er niet goed uit, dus, eraf. Hé, kijk daar...etc. Alles eraf, ook after cooling, warmtewisselaar en ga zo maar door.
Alles meegenomen naar Kuala Lumpur en vlakgeschuurd op plaatsen waar dat noodzakelijk was, schoongemaakt in een bad van chemicalién enz. Alles zag er bij terugkomst weer netjes uit, maar we moesten onderdelen voor de waterpomp bestellen, die we ondertussen hebben ontvangen. Ook de keerkoppeling uit elkaar etc. Alles zit er weer in, is getest en goed bevonden. Kleppen gesteld en injectoren getest etc. Zelfs de thermostaat is getest. Vaklui, zonder twijfel, en...heel noodzakelijk dat dit gebeurde, dat bleek wel!
Omdat onze monteurs ook de compressor van een oude koelunit eruit hebben gehaald op ons verzoek, konden Marianne en ik ook de rest van dit systeem verwijderen, alle slangen, koppelingen, stroomkastjes, leidingen etc. alles is eruit na dagen werken. Dit syteem werkte al jaren niet meer, maar we (lees IK) durfde het er niet uit te halen i.v.m. mogelijke ontsnappen gas/freon.
Toen kwam het volgende project, n.l. het verwijderen van de generator, die ook al 2 jaar niet meer werkte i.v.m. een lekke Raw water pump. In Vanuatu hadden we daarom al een nieuwe 100 amp. dynamo laten plaatsen, en met de zonnepanelen en wind/sleep generator moet dat maar voldoende zijn. Al die toestanden met die generator wilden we NIET meer hebben, TE veel techniek en te WEINIG verstand van de materie.
In 3 dagen alles eruit gesloopt (in stukken) door mensen van Bulat, de plaatselijke deskundige op dit gebied en de volgende 3 dagen voor ons. Stroomkabels eruit en alles ordenen, (veel ruimte nu) en een grote puinhoop aan rotzooi verwijderd, dat ONDER de generator was verzameld. Nu konden we gemakkelijk bij andere slangen, zoals de 5 meter lange uitlaat slang, en ja....'voel hier eens', voelt zacht aan en de gesmolte slang zat aan mijn hand, net teer!
Probeer hier maar eens aan zo,n slang te komen, NIET dus! Na wat rondvragen kregen we een adres van een slangen bedrijf. Contact gelegd en er naartoe gefietst. Hadden alleen slangen voor af/aanvoer olieachtige produkten, maar een van de slangen had dezelfde interne dikte en kon tot 100 gr. warm worden. Deze hebben we genomen, en zijn 1.5 dag bezig geweest om die te installeren met z,n tweetjes, wat een k.t karwei. Marianne helemaal weggedraaid in een gat van 70-80 cm, vol blauwe plekken en verwondingen, toen ik erin, zat zo,n beetje vast en kon nauwelijks iets doen. Probleem was niet de slang erin krijgen, dat ging redelijk gemakkelijk, maar de slang op de uitlaatpot zetten, DAT ging dus niet EN moest in dat gaatje gebeuren. Probleem zat in het feit dat de diameter net goed was doordat hij bijna een 90gr.bocht moest maken met een dikke onbuigzame slang en je geen kracht kon zetten zonder je nek te breken lukte het in eerste instantie niet..
Een kleiner iemand opgespoord, die in dat gaatje gepropt en....lukte ook niet! Na 3 uur zwoegen gaf ook hij het op, maar.....niet WIJ! Opgeven doen we gewoon NIET, wat eraf komt moet er glimmende gloeiende ook weer op kunnen.
Touw bevestigd zodat we meer kracht konden zetten vanaf buiten, lijn in een bepaalde hoek laten lopen en op de lier gezet, Marianne weer in haar geliefkoosde gaatje, slang aan binnenkant ingesmeerd met vet, goed voor de uitlaat pot gezet en ik buiten aan de lijn trekken etc. etc. EN....EROP gekregen, trots als een hond met 7 lullen, vol met littekens, kapot en leeggelopen van het zweet, konden we vaststellen dat de aanhouder WINT!
Ook nog even onze toilet een service beurt moeten geven, ging steeds meer energie kosten om een compacte drof af te voeren, alles verstopt en vol kalk, dus ALLES eraf, weer naar de slangen winkel en daar een (doorzichtige) slang met dezelfde interne dikte kunnen kopen. ( voordeel is dat je nu precies kunt zien of de bruine beer het hazenpad heeft gekozen)
Zoals jullie wel weten zijn we ook dringend aan een nieuwe ketting toe, maar...moeten we die nu bestellen of nog even wachten, kortom, wat komt er nog op ons pad tussendoor, ketting is ook 900 euro. Dus nog maar even wachten was onze beslissing.
Gelukkig de juiste beslissing gemaakt, eergisteren stopte de ijkast (hier kun je absoluut niet zonder). In Januari in Phuket een nieuwe Evapurator moeten laten plaatsen en nu is de COMPRESSOR kapot, vandaag vastgesteld.
Gelukkig hebben we het vlees etc. in de diepvries van de marina kunnen leggen, maar we hebben het nu wel gehad!
Hoeveel problemen kun je aan? Interessante vraag.
O ja, bijna vergeten, afstand bediening van ankerlier deed het niet meer, dus nieuwe contactdoos geplaatst en...oeps, doet het nog niet...maar, we hebben altijd Marianne nog als het voor mij niet meer te behappen is...dus, even doormeten en ja hoor, één van de drie kabels was naar de kloten...nieuwe kabel er in en....doet het weer! wat een wijfje he! Waar heb ik het aan verdiend zullen jullie zeggen, IK weet het niet!
Moraal van dit verhaal is dat we gelukkig mogen zijn dat we het allemaal kunnen doen en de juiste mensen treffen op een GOED moment, n.l. als het NIET TE laat is. Je moet er niet aan denken dat de motor stopt op een ZÉÉR ongelegen moment. Dat we blij mogen zijn dat we samen steeds problemen op kunnen lossen en NOOIT opgeven!
En ja, daar hoort frustratie etc. ook bij. Daarom is het fijn om soms dingen van je af te schrijven zoals nu.
De een vind het klagen en de ander.....?
Nou beste mensen, dit was het weer voor minstens een maand, veel plezier en het ga jullie goed.
p.s. De site is (hopelijk) even 'out off controll', in ieder geval voor ons.
If you only focus on the problem, you might miss the easy solution.