Home

Nieuwsflits 6 Mei Pangkor Marina Maleisie


En, zijn jullie allemaal weer bezig met vakantie plannen/ Boot in orde brengen etc.?

Hier is het druk, althans voor ONS! Kussens weggebracht om opnieuw te bekleden, ( we hadden zelf de stof gelukkig) en deze hebben we inmiddels ook weer terug, als NIEUW!

Alle RVS van het dek gehaald, schoongemaakt en opnieuwe in de kit terug geplaatst.

Complete overloop er afgehaald incl. de zware bronze unit waarop de wagen is gemonteerd, en deze naar de 'foundery' gebracht voor nieuwe rvs blokken, nieuwe wieltjes in deze blokken alsmede nieuwe in de eindstops. Hele zaak schoon laten maken, de door mij afgezaagde schroeven laten verwijderen en nieuwe schroefgaten laten boren etc. De track ligt nu bij de schilder alhier voor de finising touch.
Op deze manier kunnen we gebruik maken van de originele unit, die nu weer tiptop is voor minder dan 400 euro. Nieuwe overloop kost 1500!
We zijn er een beetje trots op dat we het meeste werk zelf hebben gedaan in deze tropisch hitte, niet normaal!

We zijn door onze zeilburen van hot naar haar gereden, ze liggen hier al 6 maanden en kennen zeer goed de weg naar diverse zaken.

Ook hebben we zelf het teak in de cockpit onder handen genomen,op diverse plaatsen nieuwe kit en 50 nieuwe hout proppen.
Alle teak grondig schoongemaakt, en dat ziet er weer gelikt uit.

Ook hadden we een nieuwe rvs walstroom stekker gekocht voor in te bouwen, blijkt dat we daar alleen een stekker voor kunnen krijgen met een 25 m lange kabel van Mastervolt, GEEN LOSSE stekker dus, dag 86 euro! Mastervolt verplicht je op deze manier om er 15 m kabel bij te kopen, a 350 euro, MOOI NIET, dat kan bruin niet trekken. Mocht iemand weten waar je zo,n stekker WEL kunt kopen, we horen het graag. (3 pins, 2 dunne en een wat dikkere). Ik heb een foto van de bijbehorende stekker, voor degenen die iets kan betekenen voor ons.

Ook is de schoorsteen bijna klaar, zit helemaal in de epoxy en is 1 keer in de Primer gezet, hij moet alleen nog mooi rond worden gemaakt.
Gisteren zijn de diesel en water inlaten op het dek in de kit gezet en terug geplaatst. Gangboord zit nu 3 keer in de primer, maar dat al 4 weken minstens.
Grote teak houten kist waar de gasflessen inzitten is bijna klaar, was eigenlijk voor 50% verrot. Is NU weer zo goed als nieuw, evenals de 2 andere kleinere kistjes, GOED WERK!

Werk gaat wel ZEER langzaam, ik MOET regelmatig toezicht blijven houden ALS ze werken en steeds duidelijk maken wat we willen. Kitten van teak op dek was niet goed gedaan, kitnaden van soms zo'n 1.5 cm breed. Kit er dus weer uit en opnieuw. Dek moet nog worden geschuurd, dan kunnen we pas echt zeggen wat we ervan vinden. Ik ga echt niet liggen zeiken, boot is 28 jaar oud, maar het moet er wel fatsoenlijk uitzien.
In de komende weken wordt het gangboord weer in een andere primer gezet en daarna de antislip aangebracht.

Werkers zijn overigens zeer vriendelijk, en als ze er zijn werken ze hard en lang, Islam ( de baas) heeft alleen teveel werk aangenomen.
Maar ja, geduld is een schone zaak, we hadden hier rekening mee gehouden en als alle werkzaamheden tot tevredenheid worden uitgevoerd hoor je ons niet klagen.

We hopen eind juni begin Juli op de kant te kunnen, de monteur heeft dan pas tijd voor de motorsteunen etc. en dan hopen we gelijk de nieuwe antifouling aan te brengen ( als er nog geld over is) anders volgend jaar.
Alles bij alles duurt het langer als we hoopte, het is n.l. zeer warm en vochtig hier met weinig wind vanwege de 'goede ' beschutting.
Binnen hebben we maar liefst 4 blowers staan, waarvan er s'avond 2 mee naar bed gaan, anders drijf je je bed uit.

We gaan hier het regenseizoen in met ZW winden, we zullen wel zien wat het wordt.
Hopelijk in augustus naar Langkawi en daarna weer naar Thailand.
We hebben deze week onze visa verlengd in Ipoh voor 2 maanden. Dit konden we omdat er gewerkt word aan de boot. De marina heeft voor ons papieren opgesteld en borg gestaan. Ook hier zijn we met onze buren naartoe gereden, 250 km heen en terug.

Omdat we vanwege het vele werk dus een jaar langer blijven, hebben we besloten om volgend jaar naar de Anambas en Natuna eilanden te gaan, noord van Singapore, behorende tot Indonesié.

Daarna weer terug naar deze kant, het zijn dus.....plannen! En DIE kunnen veranderen als je begrijpt wat ik bedoel.

Nou beste mensen, ik hoop dat we jullie niet hebben verveeld met dit bericht, anders.....helaas pindakaas!
We wensen jullie een fijn zomer seizoen toe, geniet ervan.

'Ik voel me als een oude portemonee, waaruit de laatste cent is verdwenen '.