Home Nieuws Wereldreis 2011 September 2011 8 September

Nieuwsflits 24 Maart Pankor Marina

Werk steiger Pangkor marina.

Hallo allemaal, hoe is het bij jullie, nog niet ingevroren hopen we.

Hier zijn we sinds 3 weken druk bezig met diverse werkzaamheden zoals teakdek in gangboord eraf etc. maar daarover straks meer.

In Langkawi hebben we wederom moeten inklaren toen we van Thailand kwamen, alles verliep vlot en vriendelijk.
Bij aankomst op de ankerplaats rook ik een vreemde geur IN de boot, zoiets als stoom vermengt met uitlaat gas.
Direct een diepgaand onderzoek uitgevoerd (ha) en daar zagen we een slang vanaf de motor naar de uitlaat steeds DIEP ademen!
Toen ik deze voelde bleek ik er met mijn vinger bijna doorheen te prikken....k.t k.t. Deze lekte ook en er kwam dus rook uit, grrrrr!

Eerst de slang met hittebestendig plakband afgetaped op de zwakke plek....ongeveer een halve meter.
We wisten nl niet of we zo,n slang daar konden krijgen, diameter was 17 cm, (bleek achteraf). We durfden deze niet te verwijderen vanwege het feit dat er misschien NIKS te krijgen was....stom stom stom.
Rond gebeld en uiteindelijk iets gevonden in Reebak marina. Daar moet je eerst met de taxi en dan met een motorboot naartoe.
Slang gekocht ( 1 meter) met diameter van 19 cm.....DAT hadden we gemeten DACHTEN we.
na een halve dag rond reizen terug naar de boot met dure slang....oude slang kapot gesneden omdat we die er niet afkregen en.....nieuwe erop, ha, dat dacht je, veel te groot in diameter! NU konden we het wel goed opmeten, klopte dus geen klote van, 'eigen schuld dikke bult' zullen we maar zeggen. Dus terug bij af, niks vertrekken, gewoon blijven liggen en zoeken naar juiste slang.
Via andere zeilers bij een bedrijfje gekomen voor hydroliek en....die had de juiste slang/diameter, de laatste meter overigens, wat een geluk hebben we toch altijd.
Terug naar de boot en installeren die hap, mooi niet, tot 4 keer toe slang korter gezaagd, kortom, we kregen die niet gebogen, probeer dat maar eens met een 90 cm lange slang, zo dik als een halve vinger, in een ONMOGELIJKE bocht.
Na meer dan een halve dag zwoegen en vloeken, met één been in het midden van de slang, drukkend en trappend, kregen we hem er eindelijk op nadat hij even dubbel knikte, IK heb nog nooit zoveel kracht met mijn been gezet in zo,n positie. Marianne was weer de drijvende andere kracht en samen hebben we ook deze k.t klus weer geklaard.

Daarna weer uitgeklaard en op weg naar Pangkor marina. 3/4 kunnen zeilen naar Penang en de rest motorsailing, geen probleem, dat weet je hier! Aangekomen aldaar voor anker bij Strait Quay Marina, nou, DAT doen we nooit meer, wat een kolere ankerplaats. Weer zoals de eerste keer een geweldadige squal ( = ernstig gestoorde regenbui met veeeeel wind) en de volgende dag vlug wegwezen naar een beter beschermde plaats waar we de eerste keer ook hadden geankerd, n.l. Jerejak island.
Een dagje extra rust genomen en door naar Pangkor. Lange trip (70+mijl), dus om 0400 uur vertrokken en rond 1800 uur voor anker bij mooie rustige ankerplaats zuid van Pangkor laut.
Een paar dagen gerelaxt en toen naar de marina, waar we 1 maart aankwamen aan de werksteiger.

Intussen is het teak verwijderd uit het gangboord, teak op dek slechte planken verwijderd, schroeven eruit, nieuwe erin, nieuwe kit etc.
3 lagen primer aangebracht in gangboord en volgende week schilderen en antislip aanbrengen. Schoorsteen op dek is verwijderd omdat het daar lekte, kit en hout was weggeteerd. Nu willen we de nieuwe teak aldaar laten omkleden met fiberglass/epoxie, zodat dit niet meer kan gebeuren. Dit was overigens een tegenvaller, kost weer extra.

We hebben samen de watertanks schoongemaakt en de opvoerpomp vervangen.Ook hebben we het stuurwiel (teakhouten omkleding) uit elkaar genomen en opnieuw gelijmd en deze keer in de Vernis gezet met 5 lagen. Binnen wat geschilderd etc.
Eergisteren hebben we een (motor) monteur laten komen om een offerte te maken voor nieuwe motor steunen/ lekkage van keerkoppeling en diesel Injectoren (4) te laten servicen. Deze zijn vervuild!

De jongens die aan onze boot werken komen uit Bangladesh, werken hard en verdienen per dag rond 11 euro. De plaatslijke bevolking is lui en doen dit soort werk NIET. Ze werken van 0730 uur tot 1800 uur. Je moet wel goed uitkijken wie wat doet, maar dat is door de marina goed geregeld, laaienlichters worden geweerd en mensen die niet goed werken/vriendelijk zijn zeker.
Ook moet je daarmee WEL weer een beetje geluk hebben ook natuurlijk, we zullen zien!

Om de paar dagen gaan we met een bevriende zeiler MET auto naar de diverse shops/touristische gelegenheden/ supermarkt etc.
Gisteren een Orang Oetang park bezocht, mooi maar.....NIET in een luxe 'kooi '.

Zo mensen, dat was het weer voorlopig, misschien een beetje TE gedetaileerd, maar... je kent me.
We zullen hier tussen 3 en 5 maanden liggen voordat een GEDEELTE van het werk klaar is, dan weer de kant op voor antifouling etc.

We houden jullie op de hoogte, of je het wilt of NIET!

'Das glück talent zu haben ist weniger wert als das talent glück zu haben '.