Home Nieuws Wereldreis 2011 Juli 2011 18 Juli

Nieuwsflits Phuket Thailand

Foto's toegevoegd! Zie topmenu --> Foto's 2018

Zondag 7 Januari 2018, KOH YANGI, positie 8gr15.861 N 98gr29.279 Oost

Hallo, iedereen nog een goede gezondheid toegewenst in 2018 en de komende 40 jaar.

Wij liggen momenteel bij een klein eiland, KOH YANGI genaamd voor anker in 5 meter MUD! Dit gebied is heeeeeeel populair bij toeristen van alle landen en daardoor ook druk, vooral met de oorverdovende 'longtail' motorboten.

Maar eerst even terug naar Boat Lagoon marina, waar we naartoe moesten vanwege de ijskast etc.
De vaarweg naar de marina is een verzoeking voor wat betreft de diepte. Zeer ondiep, steeds maar een 10-20 cm onder de kiel en een kronkelende weg, 4 mijl lang. Er vlogen constant snelle speedboten vol toeristen langs ons heen en soms bijna tegen ons aan. Op het laatste moment draaide ze weg, niet te geloven wat een gekkenhuis. Vaarweg is misschien 15 meter breed, kun je nagaan hoe blij we waren bij de marina te zijn. Deze is overigens ook niet al te groot, slecht beperkte bewegings ruimte met de boot. Afijn, alles ging goed en we kregen hulp van de marina mensen.

Aldaar zijn de medewerkers van Cirrus Airconditioning ( ijskast, nieuwe membraan watermaker), Octopus marine ( nieuwe batterijen) aan boord geweest om het e.e.a. te repareren. Ijskast was de evaporator naar de klote, dus nieuwe erin, toen deze weer werkte bleken de batterijen
het nieuws niet te kunnen verwerken, dus...WÉÉR nieuwe accu,s, Victron AGM deep cycle, 165 AMP X 3 stuks + nieuwe start accu Trojan.
Het is hier allemaal veel duurder door de hoge invoer belasting, en ja, je hebt natuurlijk weinig keuze als het kaduuk is.
We wilden geen rotzooi zoals voorheen, autobatterijen zijn zeker niet geschikt voor dit doel, dat is wel gebleken.
Ook moesten we een nieuwe membraan hebben voor de watermaker EN moest er een lek worden verholpen aldaar.
Nou, membraan is er 3 keer uitgehaald voor deze lekvrij was, wel allemaal heel profesioneel en vooral rustig, en we hebben weer zoutvrij water, Mmmmmm.
Ook nog even onze walstroom door laten meten voordat we contact maakten na 4 jaar, alles goed bevonden. Nu nog een nieuwe doos kopen die OP de boot is gemonteerd, HIER niet aan te komen. Ouwe 'doos' is naar de knoppen, zout en zon, helemaal vergaan!
En toen.....zo snel mogelijk UIT de marina, kosten 40 euro p.d.

Prijzen in de marina,s en/of op de kant zijn hetzelfde, n.l. NIET te betalen, voor onze BB 800 euro per maand, bijna 1200 euro met uit het water tillen.
Expertise van de mensen waar WIJ gebruik van hebben gemaakt was zeer profesioneel, maar daar had ik me al lang tevoren in verdiept door verslagen van andere zeilers etc. van internet te plukken. er zit n.l. ook veel kaf onder het koren hier.
Tevens hebben we een sofware update laten doen door Octopus marine v.w.b. de Raymarine apparatuur, was zéér verouderd en kon pas na 2 tussen updates worden voltooid.

We zijn blij dat het achter de rug is en NOG blijer dat de ijskast weer werkt, wat een genot!
Een nieuwe ketting zat er niet in en moet wachten tot eind van het jaar, jammer doch helaas.

Na Boat Lagoon zijn we naar verschillende mooie eilanden gegaan, ankeren is hier bijna altijd op ondiep water, 4-8 m en ALTIJD in de modder, waar overigens ook graduaties in zijn, n.l. gewone modder, kleverige modder en modder die je nauwelijks van de ketting afkrijgt, maar altijd een smerige rotzooi, ba.
Op een van de ankerplaatsen kwam er een visser met z,n vrouw naar ons toe en bood grote Gamba,s aan, natuurlijk voor een te hoge prijs, maar....na wat handelen en vooral lachen kwamen we een leuk prijsje overeen.

Kerst en oud en nieuwjaar hebben we op een zeer beschutte ankerplaats gevierd bij Yacht Haven Marina, nergens niks van gemerkt v.w.b. de feestdagen, kerst doen ze niet aan en tijdens oud en nieuwjaar geen vuurwerk gezien.
We hebben hier wel een scooter gehuurd en doen dat NOOIT meer, levensgevaarlijk, links rijden tussen ongeleide projectielen, Brrr, NOOIT meer!

Ook hebben we hier weer wat onderhoud gepleegd en de brandstof filters vervangen, zwarte drek, gesmolte teer, dat zat erin, niet te geloven dat de motor nog liep. Heb ik ook tussentijds nog gedaan in AMBON.
Olie kregen we helaas niet uit de motor omdat onze oilextractor niet meer werkte, volledig gecorrodeerd.
Gisteren eerst voor anker gegaan na mailtje te hebben gestuurd naar Eastmarine in Ao Po marina, om een nieuwe pomp op te halen, ze hadden alleen een 9 ltr. pomp, maar ja, die ouwe olie moet eruit en IK ga deze NIET opzuigen, ha.

We hebben hier weer mooie foto,s gemaakt van de vele recht opstaande rotsen, een bijzonder gezicht.
Morgen weer 12 mijl verder naar een ander eiland, dan richting KRABI, moet ook prachtig zijn en daarna langzaam weer terug naar Ao Chalong om vóór 5 februari weer UIT te klaren en weer richting Langkawi te gaan, waar we tot begin maart zullen blijven om vervolgens terug te gaan naar Pangkor marine, waar we 3 maanden in de marina zullen liggen i.v.m. onderhoud. Teakdek moet eraf en daarvoor in de plaats 3-4 lagen polyester en anti slip.

Wij krijgen daar 50% korting omdat we aan de Maleisié naar Langkawi rally hebben deelgenomen. Prijzen zijn daar al veel goedkoper dan in Thailand.
Offerte was daar het beste, dus!

Nou mensen, jullie zijn weer op de hoogte, Marianne heeft de BBQ al aanstaan, biertjes zijn ijskoud, dus....stoppen!

Niet onze zintuigen bedriegen ons maar de oordelen die we vellen over hetgeen we waarnemen.

Laatst aangepast (maandag, 29 januari 2018 19:19)