Home Nieuws Wereldreis 2011 Juli 2011 7 Juli

Nieuwsflits 12 Dec Phuket Thailand

Dinsdag 12 December 2017, PHUKET, Thailand, Positie 07gr48.903 N 098gr22.923 Oost

Hier zijn we alwéér, Jimmy, wederom bedankt voor het plaatsen van de foto,s en verslagen.

Ja, Phuket, wie had een paar jaar geleden kunnen zeggen dat we op eigen kiel HIER zouden belanden, WIJ niet!
Maar we zijn er wel en daar gaat het om.

Maar eerst even terug naar onze trip hier naartoe. In Langkawi is vrijdag gelijk aan zondag en zondag dus een gewone werkdag, je moet het maar weten als je het een en ander moet doen. Daar nog de nodige dingen ingeslagen, losgegooid om naar Telaga marina te gaan, waar we weer voor anker gingen, 15 mijl verder, ( nog steeds op Langkawi). De ankergrond is MUD, plakkerige stinkende rotzooi die bijna niet van de ketting is af te krijgen.
Hier gingen we uitklaren voor Maleisié, diesel tanken en kijken hoe het er daar uitzag. Conclusie....niks mis mee, eten is stukje duurder, maar dan nog goedkoop vergeleken met Europa.

Diesel tanken bleek weer een uitdaging te zijn voor MIJ, bij Pertamina tank station de kannen neergezet, Marianne ging betalen, dan hang je de 'slurf ' in de tank, hoopt dat er diesel uitkomt, weet het NIET zeker, haalt dan vervolgens de 'slurf ' UIT de tank...ingedrukt natuurlijk, spuit vervolgens de hele omgeving vol, incl. Marianne....EN mijzelf en stopt deze dan weer snel terug waar het uiteindelijk thuis hoort, n.l. IN de tank Shit happens, maar iets teveel door m,n eigen schuld volgens Marianne....volgende keer neem ik lucifers mee.

Uitklaren in Telaga ging soepel, vriendelijke mensen, overigens mensen zijn wel iets afstandelijker, zal we door de duizenden toeristen komen, kan ik me alles bij voorstellen.
In Telaga zaten de apen vrolijk in de vuilniszakken te snuffelen, zelfs in de hokken waar deze staan, ze maken er wel een troep van, maar niemand zit daarmee, hoort er allemaal bij!

Onderweg naar Phuket een 4 tal eilanden aangedaan, autoriteiten staan toe dat je een dag of 5-6 doet over de 130 mijl lange trip.
Mooie eilanden maar....druk druk druk. Allemaal bijna natuur reservaten, en dus....betalen betalen betalen. Wij zijn natuurlijk naar de ankerplaatsen gegaan waar het minder druk is en je niet hoeft te betalen. Prijzen lopen op tot 30 euro per dag, en het schijnt volgens de kenners om de maand te veranderen, geen pijl op te trekken dus.

Op één van de laatste eilanden kregen we s, nacht verkeerde wind en lagen dus aan lagerwal, met de boot naar het eiland toe i.p.v. eraf.
Flinke golven, behoorlijke klappen, kortom linke soep. Gewacht tot het licht was, 0600 uur en 'vlug ' ankerop, nog linker omdat we steeds met de boegspriet onder water doken en OOK weer die afstand OMHOOG gingen, hartslag TE hoog, niet gezond!
Je durft hier niet in het donker te vertrekken, geen 10 tallen maar honderden vispotten met sterke lijnen.
WIJ hebben er 999 gemist en 1 geraakt, knalharde dreun door de boot, en vervolgens minder snelheid met hetzelfde toerental. Wij hebben gelukkig een touwsnijder en die zorgde ervoor dat we door konden blijven varen, maar bij aankomst bleek er een flink stuk om de propeller te zitten die voor de vertraging zorgde, oeffff!
Ook kregen we als toetje na een ongelooflijke bliksem flits, die na 1 seconde werd gevolgd door een knalharde inslag vlakbij.
IK ben nog nooit zo snel binnen geweest, ik miste alle taek in de kuip en stond op de kombuis ( keuken) vloer, ongelooflijk wat er nog zo,n snelheid zit in een ouwe l..l.

Laatse eiland voor Phuket was het hier alom geprezen Ko Phi Phi Don, druk druk druk, wel goede ankerplaats gevonden, waar een Duitser ons nog weg wilden krijgen,....'we hebben hier storm gehad, ik heb 50 meter ketting uit, en je kunt beter aan een mooring gaan liggen' dacht het NIET Gustav, neem nog een lekkere braadwurst op die charterbak en hou vervolgens je klep, 'abmarchieren, sofort!

Eergisteren zijn we dus in Ao Chalong, Phuket aangekomen, waar we moesten inklaren. Een totale verrassing bij binnenvaren, een ongelooflijke drukte, NIET te ankeren door de honderden mooring boeien, en dus....zoeken naar een vrije boei. Nou mensen, dat is NIET gemakkelijk, want....Welke is VRIJ? Op een gegeven moment een boei gepakt waar een container schip aan kon liggen en ja hoor....het was pikkie donker en daar kwam een catamaran charterbak aan die ONS daar NIET wilde hebben. Gelukkig hadden we daar rekening mee gehouden, ( Marianne) en dus naar een andere boei gekeken, die naast ons lag. Losgooien en die k.t boei in het donker oppikken.
Er kwam op dat moment een dingy aanvaren, waar we hulp aan vroegen voor het oppikken van de lijn. Slaat gvd z,n motor af op een afstandje en kon dus NIET helpen, DAT geloof je toch niet!
Afijn, door mijn uitmuntende manier van communiceren met Marianne, is alles toch goed gekomen, pffff.

Gisteren ingeklaard, voor 2 maanden met 1 maand verlenging. Daar het geluk steeds aan ONZE zijde bivakeerd, hadden we besloten om op zondag na 1500 uur aan te komen, tot die tijd werken de autoriteiten n.l..
Dus Maandag inklaren betekend...niks betalen aan weekend overuren etc......maar NIET als maandag OOK een feestdag blijkt te zijn, dan veranderd het van niks betalen plotseling in WEL betalen, 30 euro voor Customs. We vallen van geluk nog eens voor een stilstaande trein.

Ook hebben we gisteren een brommer tocht gemaakt, neen, niet zelf maar achterop....met z,n tweeén, dus....3 man op één brommer, Marianne was niet blij, stuitje is ( volgens haar) groen met blauwe stippen, kan dus ook een paddestoel zijn.

Zo zie je maar, kijken naar 'goede tijden slechte tijden ' is minder gevaarlijk.

Zondag gaan we naar Boat lagoon marina voor de ijskast, want....die MOET worden gemaakt of vervangen.

Zo mensen, dat was het weer voorlopig, we wensen nogmaals iedereen prettige feestdagen toe, kijk naar onze nieuwe foto,s en geniet van het leven. Voor degenen die stront jaloers zijn en NOOIT reageren op mijn mailtjes....jullie hebben we OOK een kaart gestuurd....'Zwitsers leven ' zullen we maar zeggen.

' Verzeker een dom mens tienmaal dat hij dom is, hij zal het NIET willen geloven'.

 

 
Main Menu