Home Nieuws Wereldreis 2016 Nieuwsflits Augustus Nieuwsflits 19 Aug Vanuatu

Nieuwsflits 19 Aug Vanuatu

Positie 15gr36.736S 167gr10.549E, Ratua eiland Espiritu Santo, Vanuatu

Hallo beste vakantiegangers, hier zijn we weer 'even' met een update.

Na 4 weken voor anker te hebben gelegen bij Beachfront resort in Luganville, zijn we gisteren geankerd bij Ratua eiland, zuid van Espiritu Santo. We liggen bij een mooi resort aan een gratis mooring, neergelegd om het koraal te beschermen.

We hebben een klote maand achter de rug, eindeloos geduld moeten hebben om de 5 pakketjes binnen te krijgen via vliegveld, postkantoor en het Resort. Elke dag mailen, skypen en met de voetjes of taxi naar de eerder genoemde plaatsen. foto,s verstuurd van betaalde rekeningen etc.
DHL is een echte k.t vervoers dienst. Maar, na 4 weken hebben we alles binnen! Zeer zeker OOK dankzij de inzet van de dames van het resort, ze waren meer gemotiveerder dan DHL, en zij verdiende er NOPPES aan, BEDANKT!

Het weer is zo,n beetje van het Hollandse kaliber, elke dag motregen, dikke bewolking ( daar krijg je nog geen kruisraket doorheen), en dus...GEEN zon en GEEN energie via de zonnenpanelen. Erg jammer, want...de generator werkt niet meer omdat de 'RAW WATERPUMP' kapot is, dus....ijskast UIT. Nu die uit is kunnen we de accu,s redelijk op pijl houden met wat wind, maar die is er nu ook even niet.

We hebben via een Nederlandse zeiler, de 'GAIA' een adres gekregen van een electrische techneut uit Australie, die hier een een company runt van supplies boten, die goederen tussen de eilanden verzorgen. We hebben contact gehad 4 weken geleden v.w.b. een grotere dynamo en een andere Battery switch. Ook hebben Marianne en ik de autopilot moeten demonteren omdat die hydroliek olie lekte en niet meer werkte.
Die hadden we 4 weken geleden eveneens aan Sean gegeven. Ook hier weer na eindeloos mailen en skypen etc. heeft hij deze week de nieuwe pakkingen besteld in Australie alsmede een 100 amp. nieuwe dynamo met Bep Marinco battery switch and VCR. Een bek vol, een portemonnee leeg, maar...we kunnen niet anders. We willen niet langer afhankelijk zijn van de generator, te veel trammalant!

Een van de pakketjes, gestuurd door de leverancier van onze watermaker zag toch weer kans om voor de zoveelste keer de verkeerde items te sturen. We hebben er WEER een setje koolborstel bij, en zo het er nu uitziet kunnen we een klein bedrijfje hierin beginnen.
We hadden de plastieke schroefdopjes nodig die de koorborstel op z,n plaats houden glimmende gloeiende.
Wel MIJN schuld dat er een kapot was. Omdat de watermaker af en toe niet werkte ( door versleten koolborstels) kwam ik er achter dat met een klein tikje op de pomp, het apparaat weer aansprong. Nou moet ik eerlijk toegeven dat IK dit net zolang doe, tot er NIKS meer werkt.
De tikken die ik deed in een donkere plaats bleken dus op die klote dop te zijn. Niet meer los te branden. Nu kregen we aan de andere kant WEL een nieuwe koolborsel erin, en...hij werkt weer. Dus nu afwachten tot we in de Solomons zijn, want...daar worden de schroefdoppen naartoe gestuurd na een paar heel vervelende mailtje. Misschien hebben we wel geluk en sturen ze gratis een nieuwe watermaker op, ha.

Nou jongens, tot zover het GOEDE nieuws, ha.

We hebben in de 'town' Luganville wel weer het een en ander in kunnen slaan v.w.b. de innerlijke versterking, oftewel eten.
Er zijn talloze kleine supermarktjes die meestal door chinezen worden gerund, niet het vriendelijkste volk, volgens mij lachen ze alleen als ze iemand doodsteken. Op onze tocht naar en door de Solomons zullen we weinig in kunnen slaan. Gelukkig hebben sommige supermarktjes geseald vlees. Ook zijn we met een plaatselijk busje naar het noordelijker gelegen Oyster resort geweest, een prachtige lagune. Ik vergat hier wel mijn fotocamera, het geestelijke verval zet zich in! 2 dagen later weer op kunnen halen, voor diefstal hoef je hier niet zo bang te zijn.

Ook ontmoeten we soms zeiljachten met een Nederlandse vlag, die GEEN Nederlander zijn. Die hebben hun jacht in Nederland laten registreren, gaat schijnbaar veel gemakkelijker EN..ze hoeven de boot niet ELK jaar te laten keuren. Tis maar dat je het weet!

Voor de eerste keer in ons korte leven zijn we naar een mini RODEO geweest, ( zie filmpje), erg leuk, bijna komisch en zeer de moeite waard om er een keer bij te zijn geweest. Allemaal plaatselijke 'Cowboys' .
Tevens zijn we getuige geweest van een doop, ja ja...op het strand, in het water kopje onder, opgefleurd met gezang. Er zijn er vele kopje onder gegaan. Religie is hier sterk aanwezig, meestal 7e Advend kerk. Ons is ook al een paar keer gevraagd welk geloof we aanhangen, ik zeg dan meestal...'ik geloof niks en reken nergens op'. 's Morgens vroeg zijn ze al aan het zingen, echt gelovige mensen, prachtig als je Zó vurig kunt geloven! Gisteren liepen we door het kleine dorpje alhier, komt er een oudere man op ons af met een bosje radijsje, heel verlegen bood hij deze aan Marianne aan. Niemand wil ze hier zei hij, want ze kennen deze groenten niet.

Hopelijk kunnen we eind augustus of begin september weer verder, nu dus direct naar de Solomons, zo,n 400 mijl noordelijk.
We hebben veel info gekregen van een Finse solo zeiler, echt geweldig. Hij houd ons overal van op de hoogte en geeft ankerplaatsen etc. door EN of het veilig is, hoe duur, ( heeeeel belangrijk nu) en wat allemaal nog meer belangrijk is.

Nou mensen, we houden jullie op de hoogte en zullen er nog een berichtje uitsturen als we zo ver zijn, groetjes en voor degenen die nog op vakantie zijn of gaan....prettige vakantie.

Afgunst staat gelijk aan toegeven dat je je minder voelt.
Afgunst, stampvoeten omdat de zon niet schijnt.

Laatst aangepast (donderdag, 08 september 2016 07:50)