Home Nieuws Wereldreis 2015 Nieuwsflits December Nieuwsflits 17 Dec Whangarei

Nieuwsflits 17 Dec Whangarei

Town bassin, oftewel...midden in het stadje. Positie..35gr43.536S...174gr19.738'E

Ha die massa, hier zijn we weer met een 'korte' update van onze tocht NAAR en ons VERBLIJF hier in Whangarei.

De tocht richting de rivier van Whangarei Town bassin verliep voorspoedig. De voorlaatste ankerplaats was het plaatsje TUTUKAKA, een leuk dorpje met een kleine marina en een goed beschutte ankerplaats. Hier hebben we een prachtige wandeling gemaakt en vele foto's geschoten, die vandaag weer naar Jimmy zijn verstuurd (Klik <hier> voor de foto's)

Ook hebben we de blauwe pinguin hier gezien, een klein beestje wat rond onze boot zwom.
Hier zijn we 2 dagen gebleven en toen verder gegaan naar de rivier, waar we met slecht weer, regen en veel wind op kop en koud hebben geankerd in Parua bay, een zeer goed beschutte baai, die helaas ook ondiep was, dus waren we ook even vastgelopen in de MUD.
Marianne kreeg Betty toch weer los door terug te varen en een andere koers te gaan, ik was met het anker bezig.
De wind nam nog meer toe toen we voor anker lagen, maar we lagen als een huis op slechts 3 meter diepte.

De bootjes die hier lagen zijn allemaal trailerbaar en staan op de kant. Er liggen wel wat zeiljachten voor anker, maar een echte marina is het niet. Wel een gezellige boel! Er zijn diverse trailer hellingen en alles is goed beveiligd!
Toen we j.l. maandag wilde vertrekken, starten de motor niet, er zit dus toch iets fout bij de start schakelaar. Kastje opengemaakt, met draadjes gestoeid, ingespoten en....hij starten weer gelukkig. Moet naar gekeken worden in Whangarei.

In Whangarei aangekomen hadden we een plaats toegewezen gekregen tussen palen, (goedkoop) maar we waren TE lang. Ik had 41 feet opgegeven, maar dat is zonder boegspriet, maar ja, die zat erop toen we hem kochten, kan ik ook niets aan doen.
Later toch andere plaats gekregen die 16.80m was, dat ging goed, we hebben voor en achter een halve meter ruimte.

Iedereen is erg behulpzaam van de receptie en alles is goed geregeld. Je MOET verzekerd zijn en je MOET je vuilwatertank gebruiken!
Douches en wasmachines kosten weinig en werken goed. Je hebt er een zeer grote supermarkt. Je kunt je niet indenken of ze hebben het hier wel. Alle disciplines zijn hier aanwezig voor jachten, je wilt er liever geen gebruik van maken vanwege de kosten, maar...als je ze nodig hebt hoef je niet ver te zoeken. Er is zelfs een grote winkel met bootspullen die 2e hands artikelen verkoopt, je kunt er ook jou zooi kwijt.

Nu is alles heel gezellig door de kerstsfeer en wij hebben de boot ook een beetje versierd. Op kerstavond is hier een POTLUCK bij de marina, iedereen brengt z,n eigen drank/eten mee en je kunt je vlees braden op de BBQ. Gaan we doen, lijkt ons hartstikke leuk.

We hebben ook een afspraak moeten maken voor de ankerlier, we kregen na een halve dag werken de 4 moeren los, konden de ankerlier eindelijk loskrijgen van de bouten, maar...de accukabels vanuit de ankerlier staan dan snaarstrak, die lopen recht naar de accu's achter en we durven het niet aan. We zien wel weer wat het wordt! Er moeten na reparatie in ieder geval 2 nieuwe bouten geplaatst worden, die zijn echt naar de klote.

Ook zijn we alweer bezig plannen te maken voor 2016. We willen NIET naar Australië, veel te duur en een hoop heisa met autoriteiten.
We willen eigenlijk zo snel mogeljk naar Azié, Indonesia, Singapor, Maleisia en Thailand, goedkope en prachtige landen.
Dus is het plan om in mei 2016 naar Vanuatu te gaan en van daaruit rond juli naar Port Moresby, PNG. Dan verder door de Torres street naar Indonesië. Behoorlijk grote trips, maar de moeite waard denken en lezen we.
We zijn aan het kijken welke pilots we nodig hebben, maar dat hoort allemaal bij de voorbereiding.
Ook is het plan om door de RODE ZEE terug te gaan, het is daar al veel rustiger geworden met de piraterij, en het duurt toch nog een paar jaar voor we erdoor heen gaan, we zien wel hoe de situatie dan is, het zijn nog maar plannen!

Nou jongens, dat was het weer voorlopig, we wensen jullie allemaal fijne feestdagen toe en een prettige overgang, (naar het nieuwe jaar) 2016 en vooral een GEZOND jaar.

Gewoon leven is niet genoeg. Je moet zonneschijn, vrijheid en een bloempje hebben.