Home Nieuws Wereldreis 2015 Nieuwsflits Augustus Nieuwsflits 28 Aug Tonga

Nieuwsflits 28 Aug Tonga

Opm: Foto's Samoa en Suwarrow beschikbaar (zie Foto's 2015)

Tonga, Niuatoputapu.

Hallo allemaal, vanmorgen aangekomen in Tonga om 0800 uur PT, en inmiddels ingeklaard.

Woensdag uitgeklaard uit Apia, W-Samoa en s,middags om 1700 uur vertrokken.
We wilden eigenlijk pas om 0300 uur donderdag morgen gaan, maar we hadden nog eens zitten rekenen, en kwamen tot de conclusie dat we eerder moesten vertrekken omdat we de hele rit aan de wind moesten zeilen, 185 mijl.

We rekenden steeds om vrijdag middag vóór donker aan te komen, maar dat zou krap worden. Waarom niet op vrijdag morgen aan komen en dan een extra nacht voor lief nemen...zo gezegt,zo gedaan!
Het kwam in DIT geval perfect uit, aankomst 0800 uur en regelmatig de vaart eruit genomen om niet te vroeg aan te komen.

Toen het tegen vijven liep in Apia en de lucht donkergrijs begon te worden én het er NIET goed uit begon te zien, begonnen we onze twijfels te hebben over hét plan om te vertrekken. 'Zullen we morgen dan vertrekken", was het eerste wat in ons opkwam, wind op kop, golven op kop, klappen en véél water over, etc., het trekt natuurlijk NIET aan. Samen overlegd en toch besloten weg te gaan, achteraf goede beslissing geweest.
Hele trip goed aan de wind kunnen zeilen, weinig klappen en directe koers, prima tocht, zo zie je maar weer dat je meestal je eigen horror story,s bedenkt!

Vanmorgen bij binnenkomst nog walvissen gezien die mooie fonteinen spoten, altijd weer een ervaring.

Bij binnenkomst werden we begroet door Niels van de UNWIND, altijd weer leuk na zo,n trip.
Een paar uur later hebben we alle officials gehad, de boot zoutvrij gemaakt etc.
Margret van de Unwind heeft ze opgehaald, (3 personen) en weer teruggebracht, ons bootje is daar TE klein voor en de motor WÉÉR onbetrouwbaar.

We blijven hier tot Maandag/Dinsdag als de wind weer Oost wordt, om naar de 170 mijl verderop gelegen VAVA,U groep te gaan van TONGA.

Zo jongens, dit was het weer, keep the spirit alive en geniet met volle teugen, dit is tevens onze spreuk!