Home Nieuws Wereldreis 2014 Nieuwsflits Januari Nieuwsflits 5 Januari

Nieuwsflits 5 Januari

"van de gebaande paden af, maar...wij kunnen er beter op blijven!"

HAITI, Jacmel

Hallo allemaal, nog de beste wensen en een goed jaar met een nog betere gezondheid.

WE HEBBEN GEEN INTERNET EN ZULLEN DAT WAARSCHIJNLIJK VOORLOPIG OOK NIET HEBBEN, SORRY!

Ja, we liggen in Jacmel, Haiti, maar eerst onze uitklaring uit de Dominicaanse republiek, Barahona.
Na een dikke week daar te hebben geankerd, hebben we afscheid genomen van de vriendelijke mensen. We hebben er een leuke week gehad en  een kleine impressie kunnen krijgen van de leefstijl aldaar.

Veel politie en militairen, maar dat kwam omdat de mensen in december een dubbel salaris krijgen en er dan veel incidenten zijn. Wij hadden er geen last van, wel een korte achtervolging gezien van een militair met getrokken pistool, maar die mislukte, ha. Het levensonderhoud is goedkoop, vooral voor ons. Overal kwamen mensen met uitgestoken hand of wilde ons op een brommer krijgen, mooi niet! Op zo'n brommer kunnen er maar liefst 4 op,(behalve de berijder). Toen kwam het gevreesde moment van uitklaren, om kort te gaan....weer moeten betalen, ik achterop een brommer van de immigratie en die moest 20 dollar, en daarna bij de "commandante', die uitzuiger moest er ook 40 hebben, ik heb hem er 20 gegeven en daar was hij niet blij mee. Ik zei dat ik geen geld meer had, en na 10 min. gaf hij eindelijk de 'Dispatcho' af en konden we weg.Vertrokken met veel wind en hoge golven, maar na een paar uur eindelijk de aandewindse koers kunnen veranderen in een halvewindse. Vrij rustige zeilnacht gehad en s'morgens vroeg aangekomen bij Bahia de Aquilla, een prachtig zandstrand met kristalhelder water. Daar één nacht gebleven ( we waren daar illegaal) en toen naar Jacmel, Haiti. Wij hadden daartoe besloten omdat er in de pilot stond dat het er veilig was en we er goed konden ankeren. Nou, dat hebben we geweten. De weg daarnaar toe moeten moteren omdat er geen wind was.2 uur voor aankomst begon het te waaien, en flínk, recht van achter. De golven kwamen daarom recht de baai inlopen en het spookte er echt. Even overwogen om niet verder te aan, maar op aanraden van Marianne, die toch een stuk flinker is dan ik, zijn we gaan kijken naar de ankerplaats die achter een rif lag. Het was daar ietsje rustiger, maar de golven braken zeer vlakbij. Toch geankerd ( 2 keer) en afgewacht hoe het zou gaan worden. Het zag er spookachtig uit, maar we lagen goed vast.
's Nachts liggen rollen, niet normaal, maar dat hoort er kennelijk bij als je plezier wilt hebben. Vanmorgen bootje in het water en naar de steiger, ja, aan m,n hoela, niet te doen, veel golven en swell en een hoge steiger. Diverse andere mogelijkheden bekeken maar niet te doen. Weer terug naar de boot en weer een uurtje bezig die bijboot weg te stouwen aan dek. Wat ontzettend jammer, moest een mooi historisch dorp zijn, heeel jammer.
Vanavond weer door naar Ile a Vache, 80 mijl westelijker. Daar liggen een paar bekende boten. Daar zullen we ook enkele weken blijven,
even rust in de tent, we hebben tijd zat!!!
We hebben nog vele malen nagedacht over de blikseminslag maar...we hebben veel geluk gehad dat we zelf niks hebben, zoals een bekende zeiler zei...jullie hebben een goede engelbewaarder! Ik hoop dat we er geen gebruik meer van hoeven te maken, maar...hij ( of zij) moet het wel GOED blijven volgen, ha.
O ja, ik zou het bijna vergeten, Marianne heeft nog een mooie Mahi Mahi gevangen, heerlijk.
Gisteren hebben we sinds lange tijd ook weer een grote school dolfijnen langs de boot gehad met een HEEEl kleintje, schitterend.
Zo beste mensen, dat was weer een update, jullie zijn weer op de hoogte.

Bram, Anja, zo gauw we weer internet hebben zullen we jullie even een persoonlijke mail sturen.

Gezegde...Als je geen doel hebt, bereik je het NOOIT.