Home Nieuws Wereldreis 2012 Nieuwsflits September 2012 Nieuwsflits 2 September 2012

Domburg, Suriname rivier

Hallo allemaal, hier zijn we eindelijk weer na een maand van genieten én hard werken. Eerst het goede nieuws, ons pakketje is gevonden en intussen geïnstalleerd!

Het is hier nog steeds genieten van het land, de Surinaamse mensen en de zeilers. We zijn kort geleden ook uitgenodigd op een eindejaarsfeest van een lagere school, waar we werden getrakteerd op een modeshow én lekkere hapjes, hartstikke leuk! Ook hebben we tijdens een wandeling door de jungle een aap gezien, hangend aan een stroomdraad…..geëlektrocuteerd, had de verkeerde draad te pakken helaas.

We hebben intussen ook goede contacten met de hier wonende Nederlanders, vooral die van de visfabriek konden gelukkig iets voor ons betekenen. We hebben hier een onderdeel van de windgenerator laten maken in RVS, omdat het originele rotzooitje van plastic elke 3 maanden naar de haaien ging, brak gewoon af, 59 pond weg! Ook hebben we weer voor 3 dagen een auto gehuurd waar we diverse zeilers heeeel blij mee hebben gemaakt omdat ze van alles nodig hadden maar GEEN vervoer én de weg niet wisten. O.a. accu,s en zonnepanelen hebben we gehaald in Paramaribo, ik had niet gedacht dat ooit te doen, het is er zeer druk en de helft weet niet wat ze doen. Ook zijn we met een zuid Afrikaanse solo zeilster naar een inheems dorp geweest, waar we zeer hartelijk werden ontvangen én rondgeleid. Ze is 65 plus, maar zo taai als slangenleer.

Ook ging er weer een zeiljacht vandoor met een flinke bui en wind, ik ben er zo snel mogelijk naartoe gegaan om te helpen nadat de meeste wind was gaan liggen, de ankerlier werkte niet meer en er lag 40 meter ketting uit, ze hielde de boot op de motor net van een ander schip af. Met de hand de ketting omhoog proberen te krijgen, was bijna onmogelijk, maar uiteindelijk kregen we het anker toch binnen met behulp van een andere Nederlander. De ketting zat 4 keer om het anker gedraaid en er hing van alles aan.

Het bijbootje eronder en de zooi uit de war gehaald en verderop weer opnieuw laten ankeren. Ik heb er nog nooit zo verschrikkelijk uitgezien met die modder. Later een heerlijk parbootje genomen op de goede afloop aan de wal.

Bijna elke dag verzamelen we ons voor het happy hour om 1700 uur met de hier wonende Hollanders en zeilers, heel gezellig ( met de meeste tenminste).

Het word hier steeds warmer en het regent steeds minder, ik kan er helaas niet zo goed tegen, maar het is niet anders. Vorige week moesten we weer een stempel gaan halen bij de vreemdelinge politie, totaal anders dan de eerste keren, ZEER klantvriendelijk, de dikke dame had een andere functie schijnbaar, want ze liep met een emmer water rond en wij werden geholpen door een jonge agent. Hij zei dat de huizen hier goedkoop waren en het levensonderhoud eveneens én dat we de verhalen uit Nederland over Suriname NIET moesten geloven. Wij knikte vrolijk terug, hij verontschuldigde zich door de ietwat primitieven aanpak van deze geoliede organisatie en kwam even later terug met onze paspoorten. We moeten vlak voor we naar Nederland vertrekken een verklaring komen afgeven wat we gaan doen. 'dan zij n we allemaal ingedekt' waren zijn woorden. Ze hebben het goed voor elkaar hier die autoriteiten, ik denk dat er heel wat word 'afgedekt' hier.

Wisten jullie trouwens dat aap en leguanen hier vrolijk worden gegeten? Nou snappen we ook waar dat 'broodje aap' verhaal vanaf komt. Geef mij maar kip! O, en een Parbootje natuurlijk. De supermarkt hier worden zoals al eerder verteld gerund door Chinezen. Cheng is één van die chinezen hier, maar vrolijker en slimmer. Als ik gisteren b.v. 10 biertjes pakte en vandaag maar 5, dan roept hij….nie 5, pak 10, echte zakenmensen! Ook zijn we al weer 5 dagen bezig met reparaties, verbetering én het demonteren van dure spullen die kapot zijn, zoals onze acculader, een Victron 80 amp. Lader, dag 1300 euro, was 3 jaar oud. We vonden dat onze accu,s niet goed werden geladen, ondank elke dag 3 uur generator.

Vorige week arriveerde hier een zeiljacht met 2 jonge Oostenrijkers aan boord. Met hun zijn we in eerste instantie naar Paramaribo geweest met de auto. Hij vertelde dat hij was afgestudeerd in boot elektra en elektronica ingenieur was. Hij zei dat als er een probleem was, hij zou helpen. Nou, dat kwam goed uit, hij is 5 dagen aan boord geweest van vroeg tot laat en…..we hebben 4 grote nieuwe zonnepanelen, een kapotte lader, een slecht afgestelde windgenerator, een koelkast die veeeel koude lucht verloor omdat die mongolen vergeten zijn de gaten dicht te schuimen, we hebben nieuwe ventilatoren geplaatst om de warme lucht weg te blazen, er is veel omgeleid en er zijn dikkere kabels getrokken etc. etc. Niet voor 75 euro ex, ( Tijssen Zeeland) maar voor veeeel minder per uur.

David heeft de panelen aangesloten en ze liggen voorlopig even op het dek. Tevens is de regulator van de kleine zonnepanelen vervangen, omdat die ook kapot was. We hebben al iemand gevonden die RVS kan lassen, maar dat moet worden geïmporteerd uit Nederland en komt aan net voordat we vertrekken naar huis. Het werkt perfect, elk uur tussen 10 en 20 amps. De kleinere panelen die we al hadden zijn ieder aangesloten op een start accu, van de generator en de motor. Ook zitten er nu overal led lichten in de salon.

Overigens ontdekte Marianne de nalatigheid van het niet vol schuimen van de gaten betreffende de koelkast. Nu slaat hij niet meer zoveel aan gelukkig. De zonnepanelen worden boven de kuip geplaatst als een soort bimini ( zonnescherm). Als we terugkomen gaan we samen met een bevriende Nederlandse zeiler verder met het plaatsen van nieuwe filterhuizen, leidingen en opvoerpompen voor beide motoren, de generator en de hoofdmotor. Daarna HOPEN we voor een tijdje verlost te zijn van ernstige problemen die veel geld kosten.

Het goede is dat er zeilers zijn die willen en kunnen helpen, wij proberen dan weer op een andere manier iets terug te doen, anders is het niet te doen, zeker omdat ik niet technisch ben, maar intussen wel veel heb bijgeleerd dankzij deze zeilers.

Zo, dat was het weer, de groetjes en….blijf gezond!

Spreuk…..Geniet NOOIT met mate.

P.s. Als we deze berichten via SSB verzenden, starten we altijd de hoofd motor om stroom te maken, nou,....dat ging NIET, de motor was harstikke DOOD. Na 4 dagen zoeken en zweten in piepkleine gaatjes achter en onder de motor en na het startpaneel helemaal te hebben gedemonteerd ( de draden althans) en doormeten en VOELEN aan de kabels etc. vond David eindelijk de oorzaak, n.l. een voor driekwart door gecorrodeerde dikke kabel, die naar de startmotor liep. Een onmogelijke plaats aan de 'verkeerde' kant van de motor,waar je er bijna niet bij kunt.Kabel doorgeknipt en met hulpstukken weer aan elkaar gemonteerd en.....hij liep weer, hoera!